skip to Main Content
Mark (30): ‘Door De Juiste Mensen Om Je Heen Te Verzamelen, Worden Deuren Naar Succes Geopend.’

Mark (30): ‘Door de juiste mensen om je heen te verzamelen, worden deuren naar succes geopend.’

Ze waren jong, bevlogen, net afgestudeerd en hadden het plan om samen een onderneming te starten. Mark Wolkenfelt liep in 2018 oud-klasgenoot Bram Delfos tegen het lijf en het gesprek over potentiële bedrijfsideeën barste los. ‘We hadden binnen een paar maanden een mooi concept ontwikkeld. Dat moest het helemaal gaan worden, dachten we veelbelovend, vertelt Mark. ‘Echter, in praktijk kregen we weinig respons.’ Het oorspronkelijk gekozen bedrijfsidee waar Mark en Bram mee naar buiten traden, werd al snel van tafel geveegd. Daar zat de klant niet op te wachten… Succes behaalde zij met een heel ander concept, wat toevallig ontstond in een gesprek met een potentiële klant, opgezet door sparringpartner Jan. ‘Sparren met iemand die veel ervaring én een groot netwerk heeft, was voor ons heel waardevol!’, vertelt Mark.

Hoe het begon… 

Mark heeft een grote interesse voor techniek. Het werd zijn studierichting en de skills die hij leerde paste hij toe in nieuwe bedrijfsideeën. ‘Tijdens mijn bachelor richtte ik mijn eerste bedrijf op. Ik bouwde WordPress thema’s en verkocht ze over de hele wereld. Een uit de hand gelopen hobby, dat zo sterk was gegroeid waardoor ik er volle bak mee bezig was’, vertelt Mark. ‘Alleen de uitdaging was wel uit. Ik wilde iets groters, iets anders. Een aantal brainstormsessies samen met Bram leidde uiteindelijk tot ons eerste concept waarmee we influencers konden identificeren. Wij waren enthousiast, maar onze potentiële klanten niet zo. Rond die tijd leerden wij ook Jan van Nederveen kennen. Toen ging de bal rollen…’.

Niet meer afgepoeierd

Jan ging met de jongens in gesprek en introduceerde hen ook binnen zijn netwerk. ‘Één van die gesprekken heeft het zaadje gepland voor ons uiteindelijke bedrijfsidee dat een gat in de markt bleek te zijn’, vertelt Mark. ‘We waren getriggerd en gingen direct aan de slag om het idee verder uit te werken. Met dat idee benaderde we opnieuw potentiële klanten. De respons was met 180 graden gedraaid! Eerder werden we vooral onderaan de prioriteitenlijst gezet, nu vroegen zij wanneer we konden starten! Het idee was gevalideerd. De eerste klant wilde binnen een maand al beginnen! We hadden toen “alleen” ons product nog niet af, het was nog slechts een demo. In de weken daarna hebben we non-stop gewerkt aan onze eerste versie waarmee we met vertrouwen live konden. Het was allemaal niet geheel vlekkeloos, maar het werkte goed en vormde de basis van ons huidige product.’

Onze uitdaging: de ongeschreven regels van corporates

Het IT-bedrijf LeadLabel was een feit. Daarmee voorspellen zij bijvoorbeeld aan de hand van honderden variabelen of mensen gaan verhuizen; data dat erg interessant is voor bedrijven in o.a. telecom en energie. ‘We gingen in het begin heel hard, maar liepen ook tegen uitdagingen aan’, vertelt Mark. ‘We hadden bijvoorbeeld weinig ervaring in de omgang met grote corporates. Hoe ga je daar goed mee om en kom je op de juiste plek binnen? Hoe onderhandel je ingewikkelde contracten uit en wanneer moet je ook nee durven zeggen?’

Jan kent de corporate wereld als geen ander, dus een intensievere samenwerking met elkaar was het gevolg. ‘Jan was op dat gebied de perfecte aanvulling op het team. Hij heeft deuren voor ons kunnen openen en samen met Jan hadden we op bepaalde vlakken ook extra geloofwaardigheid. Grote bedrijven werden klant bij LeadLabel. ‘En tja..’, lacht Mark. ‘Als je een beetje serieus genomen wilt worden, moet je ook een serieuze plek hebben. Ons eerste kantoor zat op de Zuidas.’

De business draait. ‘We zijn nog steeds elke dag in beweging’, vertelt Mark. ‘We spreken nog regelmatig met Jan af.  We kijken samen waar we naartoe willen en zetten alles op een rijtje. Als je als founders vol in de dagelijkse drukte zit, raak je soms het overzicht kwijt. Dan is het fijn wanneer iemand met je meedenkt’, vervolgt Mark. ‘Ook geeft een sparringpartner een neutrale blik op complexe vraagstukken binnen het bedrijf. Jan is dan een goede tussenpersoon.’

Maak het of kraak het

Mark houdt niet van stilzitten en aan nieuwe ideeën geen gebrek.  Nu 3,5 jaar na de oprichting van LeadLabel is Mark bezig om de grens over te gaan, maar werkt ook aan andere bedrijfsconcepten. ‘Ik vind het mooi om nieuwe dingen op te zetten. Voor mij is het een soort spel. De kans is soms klein dat het lukt, máár des te mooier is het als dingen dan uiteindelijk toch goed uitpakken.’

Bij deze ideeënspinsels komt Jan weer kijken. ‘Ik pitch graag mijn ideeën bij Jan. Laat Jan maar kritisch zijn. Daarin ben ik erg veranderd. Vroeger was een nieuw concept mijn kindje en die wilde ik teveel beschermen. Nu mag je nieuwe ideeën proberen kapot te schieten. Want als het niet gaat werken, wil ik het liever nu weten dan pas over 2 jaar. Zo snel mogelijk (in)valideren. Wanneer het idee overeind blijft staan, is het mooi. Anders hup, door naar de volgende.’

Mijn tip

‘Overal om je heen geven mensen advies en vertellen je alleen hoe het niet moet. Laat je daar niet door ontmoedigen. Omring je met mensen die je ook kunnen vertellen hoe het wél moet. Onderschat niet de waarde van iemand met veel ervaring in de hoek waar jij nog wat te leren hebt.’

Lees ook het verhaal van Rob, die een bestaand bedrijf overnam. ‘Met sparren wil ik het bedrijf in deze beginfase snel op de rails krijgen door focus aan te brengen waar ik naartoe wil en hoe ik dit ga doen.’

Gun jij jezelf een sparringpartner?
Plan hier een telefonisch informatiegesprek in.

Meer weten? Leer hier wat IMK Sparren voor ondernemers doet. 

Back To Top