Horeca groeit in een gematigder tempo in 2020

Het vooruitzicht voor de horeca blijft ook in 2020 positief, ondanks dat de sterkste omzetgroei wel achter de rug is. De verkopen van maaltijden, consumpties en overnachtingen stijgen met 1,5 procent. Dit komt omdat de meeste Nederlandse consumenten in 2020 meer te besteden hebben dankzij loonstijgingen en lastenverlichtingen. Verder brengen evenementen zoals de Formule 1, het EK voetbal en het Eurovisie Songfestival veel mensen op de been. Ook het buitenland draagt een steentje bij, zo stijgt het aantal buitenlandse verblijfstoeristen in 2020 verder tot ruim 20 miljoen. Hun komst stuwt de kamerprijzen in de grote steden tot recordniveaus en die stijging lijkt nog niet ten einde. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van het ING Economisch Bureau.

Hotels profiteren van toename buitenlandse vraag

De hotellerie profiteert van de combinatie van economische groei in Nederland, Europa en intercontinentale markten. Het aantal overnachtingen groeit in 2019 richting de 55 miljoen door groei in de zakelijke en de leisure markt. Exclusief prijsstijgingen neemt de omzet in de hotelbranche naar verwachting met 2 procent toe in 2020. De vraag van buitenlandse gasten naar hotelkamers groeit sterker dan de vraag vanuit de binnenlandse markt. Het belang van buitenlandse gasten in het totaal aantal hotelovernachtingen in Nederland ligt inmiddels rond de 55 procent.

Door de gunstige economische omstandigheden liggen de kamerprijzen en bezettingsgraden van hotels momenteel op recordniveaus. Amsterdam springt er uit. De stad behoort ook in Europa tot de best presterende hotelsteden. Dat komt mede doordat men zowel zakenreizigers, congresgangers en toeristen weet te trekken. De opwaartse trend in de prijzen zet in 2020 naar verwachting door vanwege de gemeentelijke restricties aan nieuwe hotelontwikkelingen, verdere groei van het toerisme en verhoging van de toeristenbelasting. Voor de betaalbaarheid is dat ongunstig en dat kan sommige bezoekers doen besluiten om uit te wijken naar hotels in de omliggende gemeenten of een andere bestemmingen te kiezen.

Kleine omzetplus voor eetgelegenheden, cafés rond de nul

De uitgangspositie voor eet- en drinkgelegenheden is in 2020 gematigd positief. Door de stijgende werkgelegenheid en overheidsmaatregelen om de koopkracht te verbeteren hebben consumenten gemiddeld genomen meer te besteden. Ook de verdere groei van het toerisme en de komst van meerdere grote evenementen naar Nederland zijn een stimulans voor de buitenshuis consumptie. Na de sterke volumegroei in de afgelopen vijf jaar duiden de cijfers over 2019 op stagnatie van de verkoopvolumes en enige verzadiging bij de consument. Prijsstijgingen, zoals de btw-verhoging, spelen hierbij ook een rol. Al met al voorzien we voor eetgelegenheden een lichte plus in 2020, terwijl de omzet bij cafés gelijk blijft.

De toename van het aantal horecagelegenheden heeft tot een grotere vraag naar chefs, keukenhulpen en bedienend personeel geleid. Voor individuele ondernemers betekent het aanhoudende personeelstekort in sommige gevallen een rem op hun groei. Bij eetgelegenheden speelt dit relatief wat sterker dan bij cafés. Zo geeft ruim 30 procent van de restauranthouders (inc. fastservice) aan te worden belemmerd door een tekort aan personeel tegenover twintig procent van de cafe-eigenaren. De zorgen in deze branches lijken wat te stabiliseren, dat neemt echter niet weg dat veel ondernemers dagelijks bezig zijn met het vinden en behouden van goede mensen.

De markt voor thuisbezorgen groeit,webrestaurants doen hun intrede

De thuisbezorging van maaltijden groeit en is inmiddels een markt van bijna 2 miljard euro. Een steeds groter deel van die bezorgomzet loopt via platforms als Thuisbezorgd, Ubereats en Deliveroo. Hun opkomst zorgt voor veel nieuwe dynamiek en een veranderend speelveld.

Restauranteigenaren reageren door hun bedrijfsvoering anders in te richten en kiezen er geregeld voor om op strategische locaties nieuwe vestigingen te openen om zo meer mensen te kunnen bedienen.

Steeds vaker zijn restaurants die gasten ontvangen daarnaast ook een uitvalsbasis voor bezorgers. Daarnaast zijn er bedrijven die zich specialiseren door zich als webrestaurants (ook wel ‘dark kitchens’ genoemd) specifiek op de bezorgmarkt te richten. Er zijn parallellen met webwinkels, zo zijn webrestaurants niet gebonden aan een A-locatie en bestaan ze vaak dankzij het platform. Anders dan bij webwinkels moet warm eten wel uit de buurt komen, zodat het concept vooralsnog alleen werkt in grote steden waar voldoende hongerige consumenten in de buurt zijn.

Bron: ING

Wil je de inhoud van dit bericht delen? Dat kan: