skip to Main Content

Groei groothandel in 2016 heeft brede basis

Omzetgroei verschilt per sector

Het ondernemersvertrouwen van groothandelsbedrijven is momenteel groot en heeft in het derde kwartaal van 2015 een recordhoogte bereikt. Eurokoers en positieve exportvooruitzichten spelen daarbij een rol. Toch verschillen de omzetvooruitzichten per sector. Ook de omzet in de groothandel in chemische producten wordt gedrukt door de lage olieprijzen, terwijl die in bouwmaterialen profiteert van het herstel van de woningmarkt. De groothandel in zowel food als non-food heeft in 2016 baat bij de gunstige eurokoers, in combinatie met koopkrachtverbetering. De groothandel in agrarische producten heeft met een gematigd omzetherstel te maken vanwege aanhoudende prijsdruk voor vooral graan.

Uitdagingen groothandel op het gebied van waardecreatie en ketenregie

Qua volumegroei in de afgelopen jaren overtreft de groothandel de meeste andere sectoren. De ontwikkeling van de toegevoegde waarde valt echter tegen. De uitdaging voor onder meer het segment non-food zit naast waardecreatie onder meer in het voorkomen dat omzet weglekt omdat er vaker rechtstreeks bij de fabrikant wordt besteld.

Bron: ING

Back To Top