skip to Main Content
Door De Coronaperiode Kwamen Evert Jan En Steffie Voor Een Financiële Uitdaging Te Staan. ‘Het Werd Een Lastige Situatie Met De Tegenpartij’.

Door de coronaperiode kwamen Evert Jan en Steffie voor een financiële uitdaging te staan. ‘Het werd een lastige situatie met de tegenpartij’.

Een zakelijk conflict hebben, is nooit leuk. Voor alle betrokken partijen niet. Het kan je ’s nachts ook behoorlijk bezighouden. Het overkwam Evert Jan Muurling en Steffie Kranz. Zij zijn de trotse eigenaren van 2 prachtige boten, de Zeilklipper Gouwzee en Bargefleur, waarmee zij klanten meenemen op het water. De zaken gaan goed, maar dan breekt de coronaperiode aan en gaat Nederland in lockdown. ‘Er komt ineens niks meer binnen. Dat terwijl de boten de wereld aan onderhoud kosten en we uiteraard onze betalingsverplichtingen hebben’, vertelt Evert Jan. Er ontstond een financiële uitdaging. Ondanks de verschillende belangen van hen en de andere partij aan wie zij kosten verschuldigd waren, komen ze met hulp van een Good Company Consulent van het IMK tot een oplossing.

Evert Jan en Steffie zijn verzot op het water. Deze unieke ervaring meegeven aan andere mensen, maakt dat zij uiteindelijk de beslissing nemen om in 2003 een eigen zeilboot te kopen; Zeilklipper Gouwzee. Een succes! Klanten kunnen genieten van diverse all inclusive zeilarrangementen. Dit bevalt Evert Jan en Steffie zo goed dat toen Bargefleur (een fietsboot) in 2017 voorbij komt varen, zij de stap nemen om deze boot ook te kopen. ‘Onze boot is kleinschalig. In plaats van 100 hutjes, hebben wij slechts 10 hutjes. Dat maakt deze reizen erg leuk en persoonlijk’, vertelt Evert Jan.

Financiële uitdaging

Al heel snel wordt duidelijk dat de reisbranche zwaar komt te lijden onder de coronamaatregelen. ‘We hebben altijd goed gezorgd voor onze boten, dus deze waren in super conditie. Maar toch, onderhoud en keuringen komen altijd terug. De financiële tegemoetkoming van de steunmaatregelen gingen regelrecht de boot weer in. Andere kosten blijven ook komen en dan wordt het lastig’, vertelt Evert Jan. ‘We hadden tot op heden aan al onze betalingsverplichtingen kunnen voldoen, maar waren ook realistisch over wat mogelijk komen ging. Er was onzekerheid of wij de Bargefleur volgens de afspraken konden afbetalen bij de vorige eigenaar. Dan moet je met elkaar in gesprek en dat is tegelijkertijd heel lastig.’

Een Good Company Consulent van het IMK is een spelverdeler die ervoor zorgt dat de ondernemer met de juiste experts aan tafel komt. Evert Jan en Steffie kwamen zo in contact met Yvonne Blijie. ‘Ik ga met beide partijen in gesprek. Daarbij kijk ik ook naar hun dromen, wensen en belangen. Wat wil iemand in de toekomst blijven doen? Waar ligt de behoefte? Ik kijk naar het type bedrijf en zorg dat er naar de levensvatbaarheid wordt gekeken. Door dit allemaal goed voor ogen te houden, kan ik kijken hoe we de situatie kunnen oplossen’, vertelt Yvonne. Het IMK biedt op allerlei gebieden professionele begeleiding aan. Yvonne bekijkt welke expert ingezet kan worden om tot een passende oplossing te komen. In deze situatie adviseerde Yvonne een mediator.

Met een mediator in gesprek

Beide partijen gaan akkoord om in gesprek te gaan met mediator Robert Evers. ‘Eerst zijn wij met Robert in gesprek gegaan om ons verhaal te doen, daarna de tegenpartij. Nadat Robert beide verhalen had aangehoord, heeft hij ons uitgenodigd voor een verkennend gesprek. Het doel van het gesprek was om ons dichterbij elkaar te brengen’, vertelt Evert Jan. ‘En dat is gelukt. We zijn tot een overeenstemming gekomen over nieuwe financiële afspraken.’

Yvonne vertelt: ‘Soms worden zaken extra gecompliceerd. Er spelen emoties mee. De situatie wordt er niet beter op en komt vast te zitten. Dan is het fijn wanneer er tijdens onze gesprekken besef komt dat je allebei bereid bent iets te doen. Dan kom je weer vooruit. Je schudt elkaar weer de hand en dat is belangrijk, want je hebt in de toekomst nog steeds met elkaar te maken. Een goede verstandhouding is heel belangrijk.’

Evert Jan en Steffie hopen gauw weer met hun gasten het water op te kunnen. ‘Het is fijn om weer vooruit te kijken. Bij een conflict gaat het werkplezier eronder lijden. Je krijgt zorgen en we genoten er niet meer van. We zijn Yvonne daarom erg dankbaar! Het is prettig wanneer er iemand meekijkt en samen bespreekt hoe we tot een oplossing kunnen komen. We voelden ons erg gesteund’, vertellen Evert Jan en Steffie.

Hun tip:

‘Probeer je emotie eruit te laten en laat je bijstaan door professionals. Alleen goede professionals kunnen je eruit halen. Door hun advies laat je je niet leiden door angst of onzekerheid en sta je sterker.’

Heb jij ook een conflictsituatie waar je graag met een externe partij over wil praten? Vul kosteloos onze conflictwijze in of neemt contact op met een Good Company Consulent Yvonne Blijie van het IMK via 088 – 999 0000. 

Back To Top