skip to Main Content

Economische effecten grensverkeer

België

Het blijkt dat de Belgen in 2015 voor 723 miljoen euro voeding en dranken hebben aangekocht buiten België. Het GfK-onderzoek toont aan dat grensaankopen duidelijk in de lift zitten: sinds 2008 kochten Belgen 40 procent meer over de grens. De Belgische grensshopper woont gemiddeld op 18 kilometer van de grens. Vandaag de dag gaat één op drie Belgen minstens één keer per jaar over de grens om voeding en drank aan te kopen. Bijna één op vier doet dat zelfs twee keer of meer per jaar.

Duitsland

Het onderzoek van NBTC Holland Marketing biedt inzicht in het aantal dagtochten vanuit Duitsland en de economische waarde van deze trips. Inwoners van de Duitse deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen maakten vorig jaar 46,8 miljoen dagtochten naar Nederland. Tijdens hun trips gaven ze ongeveer 85 euro per persoon uit, in totaal bijna 4 miljard euro.

Limburg is de populairste Nederlandse provincie is voor een dagtocht vanuit de Duitse grensregio’s. 31 procent van alle dagjes uit had Limburg als bestemming. Steden blijken de belangrijkste redenen voor een dagtocht en vooral winkelen is populair. Bij meer dan de helft van alle dagtrips (52%) stond winkelen in een binnenstad op het programma. Daarnaast gingen de dagtrippers vaak uit eten (39%). Steden zelf werden bezocht tijdens 37 procent van de dagtochten. Ook winkelcomplexen buiten de stad, zoals outlet-shoppingcenters, blijken een grote aantrekkingskracht uit te oefenen.

Back To Top