skip to Main Content

Detailhandel boekt sterkste stijging kwartaalomzet in zeven jaar

Het verkoopvolume nam toe met 2,7 procent. Dat is de sterkste groei in acht jaar. De detailhandel profiteerde onder meer van een verbeterd consumentenvertrouwen en het opleven van de huizenmarkt. De omzet in de foodsector steeg met 2 procent, in de non-foodsector met 2,3 procent. De foodsector zit alweer ruim boven het niveau van voor de crisis, de non-foodsector nog niet.

In het derde kwartaal van dit jaar profiteerden met name de woonwinkels (5,2 procent omzetgroei) en de winkels in persoonlijke verzorging, zoals parfumeriezaken en drogisterijen (6 procent omzetstijging), van het toegenomen vertrouwen van de consument. Supermarkten zetten 2 procent meer om dan een jaar eerder.

Omzet non-foodsector nog ruimschoots onder niveau voor crisis

Het verbeterde consumentenvertrouwen, het opkrabbelen van de huizenmarkt en het herstel van de economie hebben ervoor gezorgd dat de consument sinds het laatste kwartaal van 2014 weer meer koopt in non-foodwinkels. Ondanks deze aanhoudende omzetgroei lag het omzetniveau van de non-foodsector in het derde kwartaal van 2015 nog altijd 16 procent onder het niveau van voor de crisis.

Woonwinkels en de doe-het-zelfbranche zitten nog een kwart onder het omzet- en volumeniveau van het derde kwartaal van 2008. Ook de elektronicawinkels zitten nog een kwart onder het omzetniveau van toen. Kleding- en schoenenwinkels moeten nog 15 procent inhalen om op het niveau van voor de crisis uit te komen.

Uitzondering vormt de persoonlijke verzorgingsbranche: de omzet was hier in het derde kwartaal 14,5 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2008. Ook de webwinkels laten een positieve omzetontwikkeling zien, hun omzet groeide sinds de start van de meting in 2010 met ruim 50 procent.

Omzet foodsector stijgt door supermarkten

Binnen de detailhandel heeft de foodsector minder onder de crisis geleden dan de non-foodsector. De geldomzet van de foodsector steeg in het derde kwartaal zelfs tot ruim 10 procent boven het niveau van het derde kwartaal van 2008. De groei komt geheel voor rekening van de supermarkten die in deze periode bijna 16 procent meer omzetten. De food-speciaalzaken zagen hun omzet juist met 13 procent krimpen.

Detailhandel optimistisch over 2016

Wat betreft de omzetverwachtingen voor 2016 behoren detailhandelaren tot de meest optimistische ondernemers. Vooral de supermarkt- en warenhuisondernemers verwachten dat hun omzet volgend jaar stijgt: ruim 60 procent voorziet een omzetstijging. Van de winkeliers in consumentenelektronica denkt ruim 40 procent dat de omzet zal toenemen. Deze percentages zijn hoger dan gemiddeld in het bedrijfsleven (37 procent).

Bron: CBS

Back To Top