De dood of de gladiolen

Tja, wordt het een mislukking of een glorieuze  overwinning? Heeft een bedrijfsovername nu geen zin, of is het juist hét moment om een bedrijf te kopen of te verkopen. Daarover zijn de meningen verdeeld. We kijken even naar de topsport en met name naar het wielrennen, want daar komt deze uitdrukking waarschijnlijk vandaan. In topsport moet je alles op alles zetten om je doel te bereiken. Bereik je dat niet, dan is het een soort ‘dood’, bereik je het wel, dan word je overladen met bloemen. Liefst gladiolen natuurlijk!

In ondernemersland is het niet anders. We denken dat alles anders is of misschien wel wordt, maar daarmee geef je het Coronavirus te veel credits. Natuurlijk, er zullen wel dingen veranderen. Natuurlijk, er zullen ook dingen blijvend veranderen, maar verandert dat in de basis iets aan ondernemerschap?  Ik dacht het niet. Zou je ooit gedacht hebben dat Nokia in de bosbouw begonnen is en uiteindelijk in de It terecht kwam? Of dat een bekende Nederlandse bank ooit als kruidenier is begonnen? De omstandigheden maken het bedrijf, de mate waarin op de omstandigheden wordt gereageerd maken de ondernemer. En dus, ja, niet ieder bedrijf zal nu interessant zijn om te kopen. Maar dat was misschien vóór de Coronacrisis ook niet zo.

Nu staan de echte ondernemers op. Zij hebben een visie, een drive. En zij zien hoe de markt zich gedraagt en waar de markt naar toe gaat. Zij ruiken kansen en zetten die dan op hun eigen wijze om in daden. Ja, er zijn nu interessante bedrijven te koop. Ja, er zijn ook interessante kopers met visie die jouw bedrijf willen kopen.

Meer informatie? Bekijk: imk.nl/bedrijfsovername

Auteur: Roelof Meijer

Wil je de inhoud van dit bericht delen? Dat kan: