skip to Main Content

Hans: ‘Ja, die Zoom-momenten met mijn coach, daar heb ik echt wat aan gehad’

Hans Heeren (59) zag de klandizie van zijn Kaashuis met de helft afnemen: ‘Ik zag het echt somber in’

Oer-hollandse kazen, buitenlandse fromages, wijn, noten, tapas en Italiaanse producten: in de kaas- en delicatessenwinkel van de Brabantse Hans Heeren (59) loopt het water binnen luttele seconden je in de mond. De Belgen komen er zelfs de grens voor over. Althans, nu weer. Beetje bij beetje.

Coronacrisis

Lange tijd zag Kaashuis Roosendaal vanwege de coronacrisis slechts de helft van zijn klanten over de vloer komen. Het overdekte winkelcentrum waar de zaak zich bevindt, lag er maandenlang akelig stilletjes bij. Hans: “De parkeergarage onder het winkelcentrum was soms zó leeg dat alleen mijn auto er stond. In de passage zelf was het dan ook echt niet gezellig. Zeg maar gerust dat de sfeer volledig ontbrak.”

Hans, die zijn zaak al 26 jaar runt en zoiets nooit eerder meemaakte, ziet het dan ook somber in. “Het probleem was dat wij ongeveer als enige open waren. In het centrum zelf waren er nog wel wat winkels open, maar in het overdekte winkelcentrum waren wij de enige. De vaste klanten kwamen gelukkig nog wel, maar de andere klanten bleven weg. Dertig tot veertig procent van mijn klanten komen uit België, dat is vijf minuten rijden van hier, maar die mochten de grens niet meer over. En funshoppen gebeurde ook niet meer.”

Hulp via het IMK

Op internet gaat Hans op zoek naar iets of iemand die hem in deze rare en onbekende situatie kan begeleiden. Zo belandt hij bij het IMK, waar hij zich aanmeldt voor drie gratis coachingsgesprekken. Via Zoom heeft hij drie gesprekken met Konnie Huijers – en daar knapt hij meteen van op. “Ik kreeg er meteen weer zin in, terwijl de moed me echt wel even in de schoenen was gezakt. Konnie wees me op onze zwakke punten en zorgde ervoor dat we meteen concreet aan de slag konden.”

Aan de slag

Allereerst neemt Hans de prijzen van ieder product in zijn winkel onder de loep, zodat hij op die manier zijn brutowinst kan opkrikken. Vervolgens maakt hij ook nieuwe stappen. “Om mensen onze kant op te laten komen, zijn we begonnen ook maaltijden, zoals pokébowls, te verkopen. Dat ging eigenlijk redelijk goed. Daarnaast zijn we gestart met social media. Instagram, Facebook – daarvoor deed ik dat eigenlijk niet.”

Lees ook het verhaal van Cindy die de hulp van het IMK inschakelde toen door corona de omzet kelderde. 

Ook leert Konnie Hans dat hij privé en zakelijk veel meer moet scheiden, dat er nu toch echt een website moet komen en dat van uitstel afstel komt. “Eerst dacht ik nog, is dat nou allemaal wel nodig, maar later ga je daar dan langer over nadenken en realiseer je je: ja oké, ze heeft wel gelijk.” De drie gesprekken leveren hem dus veel op. “Ja, die Zoom-momenten met Konnie, daar heb ik echt wat aan gehad. Als ik nu ergens geen zin in heb, hoor ik Konnie in mijn achterhoofd, en dan pak ik het toch maar gelijk even aan. Zo is er bijvoorbeeld eindelijk een website in de maak, mét webshop.”

Naast de gesprekken met Konnie, heeft Hans ook nog eenmalig een gesprek met Yvonne, die hem een levensvatbaarheidsonderzoek aanraadt. “Dat was ook weer zo’n fijn gesprek. Zo’n gesprek waar je meteen energie van krijgt.” Thuis laat Hans uiteindelijk zo’n levensvatbaarheidsonderzoek doen. “Dat gedeelte loopt nog.”

Het trekt weer aan

Met dank aan Konnie, Yvonne en de vaccinaties loopt het nu weer redelijk goed bij Kaashuis Roosendaal. Al zijn er nog wel wat hobbels te nemen. “We hebben ook een groot horecagedeelte bij onze zaak, maar we zijn nu natuurlijk aan die QR-code gebonden. Sommige collega’s adverteren dan dat mensen bij hen ook welkom zijn zonder code, en dan gaan de klanten daar natuurlijk heen. Maargoed, langzaam lijkt het allemaal weer aan te trekken.”

Lees ook het verhaal van Fatima die samen met haar coach aan de slag gaat om in kaart te brengen waar ze in de toekomst naartoe wil en wat ze nodig heeft om daar te komen.

Hans ziet de toekomst dus weer rooskleurig tegemoet en zou andere ondernemers zeker aanraden ook bij het IMK aan te kloppen. “Ja, ik ben dik tevreden. Ik heb er handige dingen geleerd en kon meteen concreet aan de slag. En wat ik verder heel fijn vond was dat zowel Connie als Yvonne altijd heel snel op mijn mailtjes reageerden. Op die manier loop je ook nooit vertraging op.”

Wil jij ook eens sparren met een ondernemerscoach van het IMK? Plan dan hier een telefonisch informatiegesprek in.

Back To Top