skip to Main Content

Arno: ‘Sparren leert mij hoe ik dingen anders kan doen, zelfs met 20 jaar ervaring als ondernemer’

Als ondernemer denk je graag groots. Je legt de lat steeds hoger. Maar wat als je de (belangrijke) stap naar groei niet weet te maken? Arno Sledsens is een ervaren ondernemer met een goedlopend internetbedrijf, en herkent dat probleem.

“We bestaan al twintig jaar en hebben een mooi team waar ik trots op ben. De eerste jaren groeiden we hard. Nu staan we al jaren op een vergelijkbaar resultaat, terwijl we absoluut groeiplannen hebben. Het is alleen lastig om naar het volgende niveau te gaan. Daarom zijn we gaan sparren”, aldus Arno.

Het begin

Als het internet begin jaren negentig opkomt, is Arno er direct bij. Hij studeert op dat moment rechten in Amsterdam, maar de mogelijkheden van het nieuwe medium lonken. “Ik vond het gaaf, ben erover gaan lezen en leerde mezelf al snel hoe je websites bouwt. Ik raakte gefascineerd en had er ook nog lol in. Met torenhoge telefoonrekeningen als gevolg”, vertelt Arno.

Een jaar later ontmoet hij Maurice, die grafisch vormgever is. Samen starten ze – in een bar – hun eigen bedrijf: Webmen. De eerste klanten dienen zich aan, en al snel worden de vragen en verzoeken te ingewikkeld. Daarop nemen de twee een programmeur aan. En daarna nog één. En nog één…

Je bedrijf valt of staat met het juiste team

In de twintig jaar die volgen, ondergaat Webmen diverse transities. Zowel in werkwijze als in eigenaren. Webmen fuseert met een andere partij, Jeroen Olthof wordt mede-eigenaar. Dat geeft veel nieuwe kansen. Arno blijft eigenaar en verandert mee met de tijd.

“Mensen zijn erg belangrijk, dat maakt je bedrijf”, aldus Arno. “Tegelijkertijd is het heel lastig om goede developers te vinden. En heb je ze eenmaal, dan is de volgende uitdaging om ze te behouden.” Met de nieuwe mede-eigenaar en CTO Rick Kuipers slaan ze een nieuwe weg in. “Rick is vernieuwend, makkelijk in de omgang met developers en gewoonweg heel erg goed. Een grappig verhaal is dat hij als zestienjarige snuffelstage bij ons heeft gelopen. En nu zit hij op deze stoel.”

Hoe van A naar B.

En dan. Klaar om door te groeien na deze transities. Maar wat heeft de focus? En hoe breng je de juiste structuur aan? Arno: “Webmen telt nu dus drie eigenaren. De valkuil is om met elkaar in hetzelfde patroon te belanden. We hielden wel degelijk meetings over groeiplannen met bijhorende acties, maar het kon beter. Meer gestructureerd en gewaagder.”

Daarop schakelt Arno sparringpartner Bert van Dam in – en dat werkt. Bert durft de groeiambitie van het bedrijf stevig neer te zetten en helpt mee hoe dat te bereiken. Zijn toegevoegde waarde is daarmee direct zichtbaar. Arno: “Door Bert hebben we nu duidelijke focus en mijlpalen die we willen bereiken.”

Hij vervolgt: “We sparren nu ongeveer een jaar. Bert heeft veel ervaring en inspireert ook met zijn eigen verhalen. Het is fijn om hulp te krijgen van iemand die dit snapt en het ook nog enthousiast kan overbrengen. Daarnaast merken we ook dat dit voor Bert geen moetje is. Hij vindt het écht leuk om ons vooruit te helpen. Een fijne samenwerking dus.”

Tip

Arno heeft dan ook een duidelijke tip voor andere ondernemers: “Heb je twijfels of een sparringpartner iets voor je kan betekenen? Dat gevoel ken ik, en daarom zeg ik: plan eens een vrijblijvend gesprek in. Je hebt soms niet eens door dat je dingen anders zou kunnen doen, simpelweg omdat je het al jaren op een bepaalde manier doet. Totdat je nieuwe mogelijkheden hoort waar je aan kunt werken. Een sparringpartner opent je dus echt de ogen.”

Lees ook het verhaal van Felix. Voor Felix is sparren vooral samenwerken en van elkaar leren. Hij heeft twee bedrijven, met ieder eigen uitdagingen. Samen met zijn sparringpartner Lodewijk nemen ze mooie stappen in de bedrijven.

Gun jij jezelf een sparringpartner?
Plan hier een telefonisch informatiegesprek in.

Meer weten? Leer hier wat IMK Sparren voor ondernemers doet. 

Back To Top